سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، او را باآرامش و بردباری می آراید . [امام علی علیه السلام]

مرکز اسلامی منچستر

نوروز در آینه روایات

عید
نوروز یکى از سنتهاى ملى و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه
بوده و قوم ایرانى ارزش و اهمیت‏خاصى براى این عید قائل بوده است.

اما
براى کسانى که معتقدند همه چیز را باید از منظر دین مورد بررسى و نفى و
اثبات قرارداد، این پرسش مطرح است، که آیا دین اسلام و پیشوایان دین
نسبت‏به این موضوع موضعگیرى خاصى داشته‏اند یا خیر؟ آیا مى‏توان از فنون
دینى به چیزى دست‏یافت که دلالت‏بر تایید و یا رد این سنت ایرانى از سوى
پیشوایان دین کند.
در مجموع مى‏توان گفت که ما در متون روایى شیعه،
در موضوع‏یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم; دسته نخست، روایاتى که سنت
ایرانى نوروز، در آنها مورد تایید قرار گرفته و «روزنوروز» مبارک قلمداد
شده است. دسته دوم; روایاتى که این سنت را تایید نکرده و آن را سنتى خلاف
اسلام شمرده‏اند.
در اینجا براى آشنایى شما عزیزان به نمونه‏هایى از دو دسته روایات اشاره مى‏کنیم.

1. دسته اول روایات

معلى‏بن
خنیس از امام صادق (ع)، روایتى را نقل کرده که در آن ضمن بزرگداشت نوروز،
وقایع مختلف تاریخى برنوروز منطبق شده است. متن روایت‏یادشده از این قرار
است:
معلى بن خنیس قال: دخلت على الصادق جعفربن محمد، علیه‏السلام،
یوم النیروز فقال، علیه‏السلام، اتعرف هذا الیوم؟ قلت: جعلت فداک، هذا یوم
تعظمه العجم و تتهادى فیه، فقال ابوعبدالله الصادق، علیه‏السلام، والبیت
العتیق الذى بمکة ما هذا الامر قدیم افسره لک حتى تفهمه. قلت: یا سیدى ان
علم هذا من عندک احب الى من ان یعیش امواتی و تموت اعدائى! فقال: یا معلى!
ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ الله فیه مواثیق العباد ان یعبدوه و
لایشرکوا به شیئا و ان یؤمنوا برسله و حججه، و ان یؤمنوا بالائمه،
علیه‏السلام، و هو اول یوم طلعت فیه‏الشمس، و هبت‏به الریاح، و خلقت فیه
زهرة الارض، و هو الیوم الذى استوت فیه سفینة نوح، علیه‏السلام،
على‏الجودى، و هو الیوم الذى احیى الله فیه الذین خرجوا من دیارهم و هم
الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم (75) و هو الیوم الذى نزل
فیه جبرئیل على النبى صلى‏الله‏علیه‏وآله و هو الیوم الذى حمل فیه رسول
الله صل‏الله‏علیه‏وآله امیرالمؤمنین على، علیه‏السلام، منکبه حتى رمى
اصنام قریش من فوق البیت الحرام فهشمها، و کذلک ابراهیم، علیه‏السلام، و
هو الیوم الذى امر النبى، صل‏الله‏علیه‏وآله، اصحابه ان یبایعوا علیا،
علیه‏السلام، بامرة المؤمنین، و هو الذى وجه النبى، صل‏الله‏علیه، علیا
الى وادى الجن یاخذ علیهم بالبیعة له، و هو الیوم الذى بویع
لامیرالمؤمنین، علیه‏السلام، فیه البیعة الثانیه، و هو الیوم الذى ظفر فیه
باهل النهروان و قتل ذالثدیة و هو الیوم الذى یظهر فیه قائمنا و ولاة
الامر و هو الیوم الذى یظفر فیه قائمنابالدجال فیصلبه على کناسة الکوفة، و
ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج، لانه من ایامنا و ایام
شیعتنا، حفظته العجم و ضیعتمو انتم ... (2) معلى بن خنیس گوید: در روز
نوروز بر امام صادق علیه‏السلام وارد شدم، ایشان فرمودند که آیا این روز
را مى‏شناسى؟
عرض کردم: فدایت گردم این روز، روزى است که غیر عربها
(ایرانیان) آن را گرامى داشته و به یکدیگر هدیه مى‏دهند، امام صادق،
علیه‏السلام، فرمودند: قسم به خانه عتیقى که در مکه هست این (تعظیم و هدیه
دادن) ریشه طولانى و قدیمى دارد و براى تو آن را توضیح مى‏دهم تا از آن
مطلع شوى، گفتم: اى آقاى من چنانچه این مطلب را از تو بیاموزم براى من
بهتر از زنده شدن مردگانم و مردن دشمنان من است. حضرت فرمود: اى معلى!
نوروز، روزى است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را
عبادت و پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگان و پیامبرانش و نیز
ائمه هدى ایمان بیاورند. نوروز اولین روزى است که خورشید در آن طلوع کرد و
باد در آن وزیدن گرفت و در آن روز درخشندگى زمین خلق شد. نوروز روزى است
که کشتى نوح بر کوه جودى کناره گرفت و نوروز روزى است که افرادى که از
خانه‏هاى خود خارج شده و به آزمایش الهى از دنیا رفتند، مجددا به دنیا
بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم، صل‏الله‏علیه‏وآله،
نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت على را بر شانه خود
گذاشت تا او بتهاى قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست.
نوروز روزى است که پیامبر به اصحابش دستور داد تا در مورد خلافت و
ولایت مؤمنان با حضرت على علیه‏السلام بیعت کنند و در همین نوروز بود که
پیامبر، صل‏الله‏علیه‏وآله، على، علیه‏السلام، را به سوى جنیان فرستاد
براى او از آنان یعت‏بگیرد. نوروز روزى است که براى حضرت على بیعت مجدد
گرفته شد و نوروز روزى است که حضرت على، علیه‏السلام، بر اهل نهروان پیروز
شد و ذوالثدیه را کشت و نوروز روزى است که قائم ما در آن روز ظاهر مى‏گردد
و بالاخره نوروز روزى است که قائم ما در این روز بر دجال پیروز مى‏شود و
او را بر زباله‏دان کوفه آویزان مى‏کند و هیچ نوروزى نیست مگر آنکه ما در
آن روز توقع ظهور حضرت حجت، عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف، را داریم چرا که
این روز، از روزهاى ما و شیعیان ما است که عجم (ایرانیان) آنرا گرامى دشته
ولى شما آنرا ضایع نمودید ...
آنگونه که از حدیث فوق به دست آمد، روز
نوروز پیوند عمیقى با مساله ولایت و رهبرى مسلمانان دارد، از این روى
شایسته است که عید نوروز را جشن ولایت دانسته و پیوسته در آن به یاد ظهور
منجى عالم بشریت‏حضرت امام زمان، عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف، باشیم.

2. دسته دوم روایات

روایتى
از حضرت امام موسى‏بن‏جعفر، علیه‏السلام، نقل شده که ظاهر آن دلالت‏بر عدم
تایید سنت نوروز از سوى پیشوایان دارد. در این روایت چنین آمده است:
حکى
ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر علیه‏السلام بالجلوس للنهنتة فى یوم
النیروز و قبض ما یحمل الیه فقال: انى قد فتشت الاخبار عن جدى رسول الله
فلم اجد لهذا العید خبرا و انه سنة الفرس و محاها ان اسلام و معاذ الله ان
نحیى ما محاها الاسلام فقال المنصور انما نفعل هذا سیاسة للجند فسالتک
بالله العظیم الا جلست فجلس (3)
حکایت‏شده که منصور به سوى امام کاظم
علیه‏السلام فرستاد تا در روز نوروز براى تهنیت جلوس کند و آنچه بسوى او
حمل مى‏شد، بگیرد. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسى کردم و در
آنها براى این عید خبرى نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو
کرده است و به خدا پناه مى‏برم که چیزى را که اسلام محو کرده احیاء کنم.
منصور در پاسخ گفت: ما این کار را براى اداره (سرگرمى) لشکریان انجام
مى‏دهیم و تو را به خداى بزرگ سوگند مى‏دهم که در این مجلس بنشینى و آنگاه
حضرت نشست.
مرحوم مجلسى در بحارالانوار روایت‏یادشده را مورد نقد و بررسى قرارداده و مى‏فرماید:
«هذا الخبر مخالف لاخبار المعلى و یدل على عدم اعتبار النیروز شرعا و اخبار المعلى اقوى سندا و اشهر بین الاصحاب‏» (4)
این
خبر با اخبار معلى بن خنیس مخالفت داشته و دلالت‏بر بى‏اعتبارى نوروز از
جهت‏شرعى مى‏کند، اما اخبار معلى از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب
شهرت بیشترى دارد.
اما توجیهات دیگرى نیز براى این روایت مطرح است که باختصار به آنها اشاره مى‏کنیم:
1.
این روایت‏به احتمال بسیار قوى در مقام تقیه‏اى بیان شده و حضرت در صدد
بیان حکم واقعى عید نوروز نبوده‏است. زیرا منصور اصرار شدیدى براى حضور
حضرت در جلسه داشته و مى‏خواسته از آن بهره بردارى سیاسى کند، اما امام
نمى‏خواست از وجودش سوء استفاده شود و حضرت براى اینکه در این جلسه حضور
پیدا نکند به دنبال عذرى بوده است. خصوصا که این مجلس براى نظامیان برپا
شده بود و از حساسیت ویژه‏اى برخوردار بوده است.
2. پاسخ دیگر آنکه
عید نوروز سنت دیرینه‏اى بوده و همگان هم از آن اطلاع داشته‏اند. در
صورتى‏که این عید مطلوب اسلام و شرع نبوده، چرا در این رابطه روایت صریح و
متقنى وجود ندارد و این مورد از مواردى است که مورد ابتلاءبخش وسیعى از
مسلمانان است و در صورتى‏که حدیث معتبرى وجود داشت، حتما نقل مى‏شد.
3.
سومین پاسخ آنکه علما و فقهاى بسیارى آن را تایید کرده‏اند. به عنوان
نمونه احمدبن فهد الحلى مى‏گوید: یوم النیروز یوم جلیل (القدر) و تعیینه
من السنة غامض مع ان معرفته امر مهم من حیث انه تعلق به عبادة مطلوبة
للشارع و الامتثال موقوف على معرفته (5)
روز نوروز، روز با ارزشى است
ولى معین کردن آن در سال مشکل است‏با اینکه شناخت آن (نوروز) امر مهمى است
چرا که عبادتى که مورد نظر شارع است‏به آن روز تعلق گرفته است و اطاعت آن
عبارت متوقف بر شناخت آنست.
پس در نتیجه عید نوروز مورد تایید روایات متعددى است و روایت معتبرى که بر بى‏اعتبارى آن از نظر اسلام دلالت کند، وجود ندارد


دعاى هنگام تحویل سال

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال

اى
دگرگون کننده قلبها و دیده‏ها! اى تدبیرگر شبان و روزان! اى متحول کننده
سالها و حالتها! حالات ما را به نیکوترین حالات تبدیل نما!

این دعا بر چهار نکته اساسى تاکید دارد 1- تحول 2- محور تحول 3- متحول کننده 4- هدف تحول
1-اصل تحول
این
دعا به واژه‏هاى مختلفى تحول و دگرگونى را در همه ابعادش مطرح مى‏کند،
دگرگونى در قلب و دیده و شب و روز و سال و حوادث جارى در آن و حالات
انسانى.
بر طبق این دعا جهان در عین سکون داراى تغییر و تحول عمیقى
در درون خویش است و دامنه این تحول آنچنان گسترده است که از عالم خارج و
آفاق گرفته تا عالم درون و انفس را شامل مى‏شود و در واقع لازمه بقاء جهان
به تحول و دگرگونى است.
2- محور تحول (محول)
این دعا علاوه بر
اصل تحول و گستردگى آن به محول یعنى متحول شونده هم اشاره مى‏کند، آنگونه
که طبیعت از خواب زمستانى بیدار شده و بیابانها و کوهها لباس سبز رنگ
زیبایى مى‏پوشد و طراوت و نشاط خاصى مى‏یابد و گلهاى رنگارنگ زینت‏بخش
زمین مى‏شوند، گل سرسبد هستى و خلیفة الله یعنى انسان هم باید متحول شود،
تحول در همه ابعاد روحى و روانى او اعم از اندیشه، تفکرات، طرز نگرشها و
باورها ... صورت پذیرد.
انسان مؤمن همیشه باید به فکر تحول در درون
خود باشد و لازمه تکامل یافتن انسان متحول شدن اوست، این دعا بطور ظریفى
به دگرگونى طبیعت و دگرگونى حالات انسانى اشاره مى‏کند.
3- آواى توحید (محول)
در
سرتاسر دعا و در هر فقره آن سخن از توحید است، دگرگون کننده قلبها و
دیده‏ها پشت‏سرهم در آمدن شب و روز و رقم خوردن حوادث سال و حالات انسانى
همه از قدرت و حکمت الهى سرچشمه گرفته است و برخلاف آنان که براى هریک از
این عناوین خدایى قایل بودند به ارباب انواع اعتقاد داشتند، این دعا تاکید
مى‏کند که همه اینها یک خدا دارد و درواقع این دعا از کثرت گرایى به توحید
دعوت مى‏کند.
4. هدف تحول (محول الیه)
هدف این تحول عظیم که از
اعماق طبیعت آغاز شده و به حالات انسان رسیده است، اینست که حالات انسانى
به بهترین حالات یعنى قرب الهى تبدیل شود.
احسن حال و قرب الهى هدف این تحول بزرگ است، با این نگرش دعاى مزبور یک نظام آموزشى عقیدتى به معناى کامل است.

آداب دینى عید نوروز

در روایات، اعمال و آداب مختلفى براى این روز بیان شده که خود حاکى از ارزش و اهمیت این روز دارد:
1. طهارت و پاکیزگى
این دستورالعمل شبیه آدابى است که در سایر اعیاد اسلامى رعایت مى‏شود.
قال الصادق علیه‏السلام «اذا کان یوم النیروز فاغتسل والبس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما» (6)
هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه‏ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن و آن روز را روزه بگیر.
2. هدیه دادن
از
امیرالمؤمنین على علیه‏السلام چنین نقل شده که فرمودند «اتى على
علیه‏السلام بهدیة‏النیروز فقال علیه‏السلام ما هذا؟ فقالوا یا
امیرالمؤمنین الیوم النیروز! فقال علیه‏السلام اصنعوان کل یوم نیروزا» (7)
در روز نوروز هدیه‏اى براى امیرالمؤمنین على علیه‏السلام آورده شد.
حضرت فرمودند این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند امیرالمؤمنین امروز نوروز
است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز کنید. در هدیه آنچه مهم است،
ارتباط روحى و ایجاد محبت است نه مقدار و کیفیت ... و در این زمینه نباید
به تکلف افتاد.
امام صادق علیه‏السلام در مورد اهمیت هدیه مى‏فرماید: «تهادوا تحابوا فان الهدیة تذهب بالضغائن.»
به یکدیگر هدیه دهید تا بین شما محبت ایجاد شود زیرا هدیه کینه‏ها را از بین مى‏برد.
3. پیامبر اکرم در مورد یاد و ذکر خدا در اعیاد چنین مى‏فرماید: «زینوا اعیادکم بالتکبیر»
اعیاد خود را با یاد و ذکر عظمت‏خدا زینت دهید.
4. صله رحم و دیدار با دوستان
در
این روز ارتباط با بستگان و فامیل ار اعمال نیکو و شایسته است، در روایات،
نتایج و آثار فراوانى براى صله رحم بیان شده است قال الباقر علیه‏السلام
«صلة الارحام تزکى الاعمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تنسى‏ء الاجل‏»
(9)
ارتباط با خویشان، اعمال را پاکیزه مى‏کند، دارائیها را افزایش مى‏دهد و بلاهارا دور مى‏کند و مرگ آدمى را به تاخیر مى‏اندازد.
اگر
افرادى از بستگان قطع ارتباط کرده باشند، مناسب است انسان مؤمن در ایجاد
ارتباط پیشقدم شده و به کینه توزیها و وسوسه‏هاى شیطان پشت پا بزند، رسول
گرامى اسلام مى‏فرماید: «صل من قطعک و احسن الى من اساء الیک و قل الحق و
لو علیک‏» (9)
با آنکه با تو قطع ارتباط کرده، ارتباط ایجاد کن و آنکس که به تو بدى کرده به او نیکویى بنما و حق را گرچه به ضررت باشد اظهار کن.
علاوه
بر دیدار از فامیل، دیدار و زیارت برادران دینى ارزش بسیارى دارد، چنانکه
در روایت آمده که زیارت برادر دینى، زیارت خداوند محسوب مى‏شود. قال
الصادق علیه‏السلام «من زار اخاه فى الله، قال الله عزوجل ایاى زرت و
ثوابک على و لست ارضى لک ثوابا دون الجنة‏» (10)
هرگاه کسى برادرش را
در راه خدادیدار کند، خداوند مى‏فرماید: تو مرا زیارت کردى و پاداش تو بر
من است و براى تو ثوابى کمتر از بهشت راضى نمى‏شوم.
پى‏نوشتها:
1) سوره بقره(2)، آیه 243.
2) مجلسى محمدباقر، بحارالانوار، ج 56، ص 92
3) بحارالانوار ج 56 ص 100. ابن‏شهرآشوب، المناقب ج 4 ص 319
4) همان.
5) المهذب البارع به نقل از بحارالانوار ج 56 ص 117
6)محمد رى شهرى،میزان الحکمة ج 7 ص 132
7)شیخ صدوق من لایحضرالفقیه ج 3 ص 219
8) بحارالانوار ج 56، ص 100 المناقب ج 4 ص 319
9)محمد رى شهرى میزان الحکمة ج 4 ص 84
10) همان، ج 7 ص 86
11)همان، ج 7 ص 297

به نقل از سایت شهید آوینی





مرکز اسلامی منچستر ::: پنج شنبه 87/12/29::: ساعت 4:16 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 15


بازدید دیروز: 5


کل بازدید :54455
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<